Grey's Anatomy - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Eva Goldsmit - WaarBenJij.nu Grey's Anatomy - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Eva Goldsmit - WaarBenJij.nu

Grey's Anatomy

Blijf op de hoogte en volg Eva

15 Oktober 2012 | Ghana, Tamale

Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat Grey's Anatomy vanavond weer gaat beginnen. Ik zal je zeggen, ik heb een spannend, bizar tv programma niet meer nodig! Ik maak het namelijk zelf mee op het werk.
Vandaag op het werk werd er een man geopereerd. Drie jaar geleden is er een lies-breuk operatie bij hem gedaan, alleen was de wond erg geinfecteerd. De dokter wilde het open maken om het schoon te gaan maken. De man kreeg ketamine als narcose middel. De goede man, iets van 80 jaar, helemaal uitgemergeld.. Ik dacht dat dit zijn laatste loodje zal zijn de ketamine. De man schudde wat en de dokter vroeg of zijn pols nog was te voelen, ja. De dokter begon met het opensnijden, ondertussen stroomde het zweet alweer tussen mijn decoloté en over mijn rug. Iedereen denkt lekker 35 graden! Maar 35 graden en werken is niet zo fijn. Airco hebben we niet. Alleen ventilators. De dokter was bezig tot dat........ Hij een hechtdraad vond! Ja gek, een rottende wond als er al 3 jaar hechtdraad inzit! Echt even een heel bizar moment.
De man werd na het hechten langzaam wakker, tripte nog wat na op de ketamine. Zo te zien had hij het wel leuk, hij had een big smile die niet van zijn gezicht afkwam.

Toenet zat ik thuis, even lekker buiten bij de familie. Mijn moeder leek wel een preek te geven aan mijn broertje, alleen snapte ik er geen drol van. Ik hoorde meerdere keren chincava langs komen, wat rijst betekend. Ik was toch wel nieuwschierig en vroeg mijn grote broer waar het omging. Hij vertelde dat mijn broertje geld had aangenomen van een onbekende man in het woud. Hij vertelde dat hij het geld had gebruikt om rijst voor zichzelf te kopen. Mijn broer zei dat het gevaarlijk is om geld aan te nemen van mannen uit het woud omdat ze er het lokale medicijn op kunnen doen, en dan ga je dood. JA................. Wat denk je dan? Ik geloof best dat hij geld heeft gekregen en er rijst van heeft gekocht. Maar dat er enge mannetjes in het woud staan en je dood willen maken met het lokale medicijn....... Oke, ik ben best wel nuchter. Maar nu het donker is krijg ik toch ook wel waanideeën en beginnen mijn malaria pillen weer lekker te werken (hallucinatiessssss). Haha, nee het gaat goed.
Ze geloven hier veel in demonen, heksen, rare mensen en fabeltjes (denk ik). Zelf denk ik er veel overna en filosofeer ik er alleen over, ja heb nu niet Melissa om er over te filoseferen. Maar ik bedenk me dan, hoe komen die mensen er op? Hoe kunnen ze het geloven? Waar komt het vandaan?

Dat het lokale medicijn wat doet, geloof ik echt. Vandaag zat ik bij de dokter in de kamer toen er een jonge vrouw overstuur de kamer in kwam. Pijnkrampen in de buik en aan het hyperventileren. Het enige wat ik kon zien is dat ze zwanger was, meer kon ik er niet van volgen. De dokter legde mij later uit dat de vrouw gebruik heeft gemaakt van de lokale medicijnen. Hierdoor is haar hele baarmoeder etc opgezet, waardoor ze niet op de natuurlijke manier kan bevallen. Het is allemaal te smal, dat komt door het lokale medicijn. De vrouw was 34 weken zwanger en kreeg al weeën. Morgen gaat er een keizersnede bij haar plaats vinden.

Het lokale medicijn is een raadsel, een eng raadsel. Mijn Ghaneze vader hing toenet boven een pan met een soort gekookte bladeren, hij vertelde dat hij het gebruikt voor de malaria. Hij vroeg of ik het ook wilde. Nou ik pas er mooi voor! Voor mij geen lokale medicijnen. Geloof best dat sommige natuurlijke middelen werken, maar ze hebben ook een andere zijde.

Welkom tot het, bizarre, ongelovelijke, niet te beschrijven Afrika.

  • 15 Oktober 2012 - 21:16

    Marthe:

    Lief Eefje!
    weer een spannend verhaal, t lijkt me niet niks om daar aan het werk te gaan... BEN TROTS OP JE!
    xx

  • 15 Oktober 2012 - 21:30

    Pap En Mam:

    Dat er af en toe na een servicebeurt een schroevendraaier onder de motorkap blijft liggen....maar een steekje laten vallen als het om een menselijk lichaam gaat....dat is minder...en dat lokale medicijn :( ... Geef mij maar de pilletjes van het Kruidvat! Ben benieuwd wat jullie morgen weer te wachten staat... xxxx pap en mam

  • 15 Oktober 2012 - 21:31

    Jeanette:

    Neem wat lokaal medicijn (voor diverse ziekten) mee naar huis en laat het hier analyseren. Is het nou echt wat, zit er een werkzame stof in of is het iets waar men in gelooft?

  • 15 Oktober 2012 - 21:35

    Geeske:

    Dag lieverd!

    Je kunt er een boek over schrijven, al die verhalen. Maar schat, in real life mis je toch wel de knappe mannen uit de serie grey's! Oeioeioei!
    Ik zeg; grey's dagje als je terug bent!

    Geniet schat xxxx Geeske

  • 15 Oktober 2012 - 21:38

    Syl:

    Zeg dat wel meis, wat een bizarre avonturen... en vreemd dat dit voor jou Ghaneze familie allemaal heel normaal is en iedere dag weer terugkomt. Hoe lang blijf je nog in Ghana Eef?
    Denk dat je pap en mam over een paar weekjes héél blij zijn om je weer in de armen te sluiten!!! :) Dikke kus! Syl

  • 15 Oktober 2012 - 22:25

    Paul En Paulien:

    hoi Eva
    wat een heftig verhaal weer zeg,jullie maken genoeg mee
    hopen dat jullie dit alles los kunnen laten en genieten van de rondreis straks
    veel succes weer groetjes aan lisa
    paul en paulien

  • 15 Oktober 2012 - 23:31

    Tanja:

    Wat een prachtig verhaal weer eva.geniet nog maar lekker.het zal vreemd zijn als je weer terug bent.je vader,moeder en je hond zullen weer blij zijn je weer te zien.groetjes tanja.xxx

  • 16 Oktober 2012 - 06:15

    Carl:

    Geef mij maar de schroevendraaier van het Kruidvat! dat is minder...maar een steekje laten vallen na een servicebeurt! Ben benieuwd wat jullie morgen weer onder de motorkap laten liggen...Hopelijk een knappe man uit Grey's Anatomy (maak dan vooral veel fotos, xxx)

    doei


    José Carl Adrián

  • 16 Oktober 2012 - 16:58

    HesTed:

    Wat een verhaal weer Evert!
    Lekker laten liggen dat lokale ''medicijn'', je kan zoals hierboven beschreven wordt er wel een boek over schrijven en dan noem je het:

    Gold's Anatomy
    and the mystery of the local medicines

    Later

  • 17 Oktober 2012 - 11:05

    Lisanne:

    pff, wat bizar! 3 jaar een hechtdraad, pfoeii..!
    Ik vind het zo knap hoe je het allemaal doet!
    Liefs,
    Lisanne

  • 23 Oktober 2012 - 13:29

    Willemien:

    Eef . . black magic wordt voornamelijk toegepast door/bij arme mensen. Iets anders hebben ze niet. Is ontstaan vanuit een angstgevoel. Er zijn velen die deze kunst ook niet beheersen want je moet je onderwerpen aan allerlei rituelen wil het effect hebben. Als je erin gelooft dan heeft het invloed op je. Dus Eef .. take care meid! Overigens zijn sommige natuurmiddelen wel heel doeltreffend.Je moet wel kennis van zaken hebben welke middelen het juiste effect hebben. Wat interessant Eef dat je ook hiermee te maken krijgt en meer wilt weten over het hoe/waarom etc. Ieder cultuur heeft zijn eigen middeltjes.
    Take care maar. . love xox TW

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Momenteel volg ik de opleiding tot verpleegkundige in het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp. Voor mijn externe stage ga ik 2,5 maand naar Ghana. In Ghana ga ik twee maanden werken in een klein streek ziekenhuis Gods Care Community Hospital. Daarna ga ik nog twee weken rondreizen.

Actief sinds 25 Juni 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 20895

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 09 November 2012

Stage in Ghana

Landen bezocht: